System hamowania w Orbitrekach

Systemy hamowania w orbitrekach

Wiele osób podczas zakupu wymarzonego orbitreka szuka przydatnych informacji na temat tego, czym kierować się przy wyborze. Pomagamy – jednym z najważniejszych czynników, który powinien decydować o tym, jaki orbitrek kupimy jest system hamowania.

W orbitrekach możemy wyróżnić trzy rodzaje systemów hamowania:

  • System elektromagnetyczny
  • System magnetyczny
  • System mechaniczny

 

W opisach pominiemy system mechaniczny, gdyż jest to przestarzała technologia, której próżno szukać w najnowszych modelach orbitreków.

 

System elektromagnetyczny

Jest to jeden z najpopularniejszych systemów hamowania spotykany w nowoczesnych urządzeniach sportowych (orbitreki, rowery stacjonarne). System ten działa dzięki specjalnym elektromagnesom, które umiejscowione są przy kole zamachowym. Czym większe ustawienie obciążenia, tym oddziaływanie magnesu na koło zamachowe jest większe, a osoba trenująca czuje wyraźne zwiększenie oporu. Oczywiście elektromagnes działa analogicznie w przypadku zmniejszania obciążenia – wówczas oddziaływanie na koło zamachowe jest mniejsze.

Do największych zalet tego rozwiązania możemy zaliczyć cichą i płynną pracę całego urządzenia. Ponadto modele z elektromagnesami pozwalają na ustawienie dużo większych obciążeń, niż w innych urządzeniach (idealne rozwiązanie dla zawodowców). Z systemem elektromagnetycznym w parze idą także zaawansowane programy treningowe, które ustawiane są z poziomu komputera orbitreka. Wadą jest niestety wysoka cena oraz dosyć duży pobór prądu. Uwaga – kupując orbitrek należy dokładnie sprawdzić, czy dany model posiada system elektromagnetyczny. Zdarzają się bowiem przypadki, że sprzedający w cenie elektromagnetycznych systemów sprzedają zwykłe systemy magnetyczne.

 

System magnetyczny

Bardzo popularny system magnetyczny spotykany jest w większości domowych orbitreków i rowerów stacjonarnych. System ten działań na zasadzie zamocowanych na stałe magnesów, które przybierają kształt koła zamachowego. Podczas zmiany obciążenia, specjalny silniczek przysuwa lub oddala magnesy od koła zamachowego. Gdy chcemy zwiększyć obciążenie, magnesy zbliżane są do koła zamachowego, utrudniając jego płynną pracę (w efekcie orbitrek generuje duże obciążenie). Analogicznie sprawa wygląda, gdy chcemy obniżyć obciążenie – wówczas silnik odsuwa magnesy i koło zamachowe działa ze zmniejszonym oporem.

System magnetyczny może być sterowany za pomocą komputera lub mechanicznie – za pomocą pokrętła. Rozwiązanie z pokrętłem nie wymaga od nas podłączania orbitreka do prądu. Zmiana położenia ramienia następuje za pomocą linki, która doczepiona jest do pokrętła.

Największą zaletą systemu magnetycznego jest niska cena oraz cicha, płynna praca całego urządzenia. Minusem natomiast silniczek odpowiedzialny za sterowanie ramieniem z magnesami, który bardzo często ulega awarii a w przypadku urządzeń z mechanicznym pokrętłem – linka, która ma tendencję do zrywania się.

 

Podsumowanie

Wybór systemu hamowania podczas zakupu orbitreka jest bardzo ważny. Jeżeli myślimy o dużych obciążeniach i wygodzie użytkowania – lepszym wyborem będzie orbitrek z systemem elektromagnetycznym. Jeżeli natomiast szukamy domowego urządzenia, z pewnością wystarczy nam tani odpowiednik z systemem magnetycznym oraz komputerowym lub mechanicznym pokrętłem.

Dodaj komentarz