Rozgrzewka przed ćwiczeniem na orbitreku

  1. Rozgrzewka przed ćwiczeniem

Pogoń za idealną sylwetką oraz swojego rodzaju trend na bycie wysportowanym sprawiły, że wielu ludzi zaczęło myśleć nad uprawianiem sportu. Zwykle przygoda z aktywnym trybem życia rozpoczyna się od zmiany nawyków żywieniowych oraz od ćwiczeń. Niestety, niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że dla organizmu ludzkiego nagłe przejście z trybu biernego w tryb aktywnych ćwiczeń może być ogromnym szokiem. W najlepszym wypadku organizm zareaguje na ćwiczenia z opóźnienie, a w najgorszym – nabawimy się kontuzji lub uszkodzimy układ krwionośny, przeciążając serce i doprowadzając do trwałego uszczerbku na zdrowiu.

Jak więc rozpocząć trening, aby nie zaszkodzić organizmowi? Jak przygotować się do dużego wysiłku fizycznego? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

 

Rodzaje rozgrzewki

Mówiąc o treningu, mówimy tak naprawdę o ekstremalnie ogólnym zagadnieniu. To samo tyczy się rozgrzewki. Aby dobrze rozpocząć ćwiczenia. Musimy najpierw odpowiedzieć na pytanie – jaki jest nasz trening? Inaczej będzie wyglądać rozgrzewka przed treningiem siłowym, a inaczej przed bieganiem czy też ćwiczeniami na Orbitreku. Dlatego postaramy się podzielić rozgrzewkę na tą intensywną (zalecaną dla zawodowych sportowców), oraz na bardziej spokojną, idealną dla początkujących.

 

  • Rozgrzewka standardowa – zalecana dla początkujących sportowców oraz ludzi, którzy ćwiczą dla zachowania dobrej formy. Taka rozgrzewka powinna trwać od 10 do 20 minut. Najważniejsze są pierwsze 3 minuty, podczas których nie należy wykonywać żadnych gwałtownych ruchów. Zwykły marsz i rozciąganie. Warto dodać, że między ćwiczeniami należy wykonywać zauważalne interwały. Wraz z kolejnymi minutami rozgrzewki, należy zwiększać ilość wykonywanych ćwiczeń, pamiętając o tym, aby nie przeciążyć organizmu (ale również aby go ponownie nie wyciszyć).
  • Rozgrzewka intensywna – trwa zdecydowanie krócej, niż rozgrzewka standardowa (od 5-10 minut). Podczas rozgrzewki koncentrujemy się na rozciągnięciu mięśni, wykonując proste ćwiczenia (jednak nie pełnymi seriami). Bardzo ważne – rozgrzewka intensywna charakteryzuje się krótszymi interwałami między ćwiczeniami. Podczas rozgrzewki staramy się jak najszybciej zwiększyć temperaturę ciała. Latem rozgrzewka może potrwać nieco krócej, a analogicznie zimą dłużej – jeżeli trening dotyczy ćwiczenia na zewnątrz.

 

Są różne metody przeprowadzania rozgrzewki. Zaczynając od spokojnego treningu, kończąc na dużo szybszych ruchach i ćwiczeniach ciała. Podstawą przy każdej dziedzinie sportu jest rozciągnięcie mięśni oraz stopniowe zwiększenie tętna bicia serca, co pozwala przygotować ciało do właściwego wysiłku fizycznego.

 

Dlaczego rozgrzewka jest taka ważna?

Dla tych, którzy celowo unikają rozgrzewki, twierdząc, że jest to strata czasu, mamy listę wszystkich argumentów, które przemawiają za tym, aby każdy trening rozpoczynać od rozgrzewki. Oto, za co odpowiadają ćwiczenia wstępne podczas rozgrzewania organizmu:

  • Stopniowe zwiększenie temperatury ciała i ciśnienia krwi.
  • Zwiększenie elastyczności mięśni i ścięgien a także poprawiona ruchowość stawów.
  • Przygotowanie stawów do wysiłku (podczas rozgrzewki stawy są przygotowywane poprzez rozprowadzanie mazi kostno-stawowej).
  • Przygotowanie układu oddechowego i nerwowego do większego wysiłku.
  • Poprawa szybkości przebiegania procesów biochemicznych.

 

Rezygnując z rozgrzewki, świadomie narażamy swoje ciało na kontuzję, jednocześnie obniżając efektywność właściwego treningu. Dlatego apelujemy – rozgrzewka jest bardzo ważna i nie należy o niej zapominać!


Dodaj komentarz