Pomiar pulsu w ORBITREKACH

Pomiar tętna w orbitrekach

Pomiar tętna bicia serca podczas treningu jest bardzo ważny – analiza wartości tętna pozwala lepiej dopasować trening oraz chroni przed przeciążeniem organizm. Nie dziwi więc fakt, że niemalże wszyscy trenerzy oraz zawodowi sportowcy zalecają wyposażenie się w specjalne urządzenia do mierzenia tętna podczas ćwiczeń.

Producenci sprzętu sportowego również wzięli to sobie do serca, wyposażając liczne urządzenia w specjalne pulsometry, czyli urządzenia, które analizują tętno osoby ćwiczącej. Orbitreki nie stanowią wyjątku – w dobrych modelach (nie tylko tych profesjonalnych, dedykowanych do siłowni, ale także w domowych wersjach) spotykamy się ze specjalnymi sensorami, dzięki którym urządzenie może ocenić, jakie tętno ma osoba ćwicząca. Informacja o tętnie wyświetlana jest na komputerze urządzenia, zatem trenujący może stale ją obserwować i dopasowywać do niej intensywność treningu.

Zanim przedstawimy wszystkie sposoby mierzenia tętna podczas treningu, zdradzimy ważny sekret dotyczący pomiarów. Otóż specjaliści od organizmu ludzkiego a także trenerzy pilnujący, aby ćwiczenia były optymalne i efektywne zalecają, aby tętno osoby ćwiczącej w głównej fazie treningu oscylowało w granicach 70-80%. Jeżeli tętno jest wolniejsze – wówczas trening nie jest optymalny. Zwiększając tętno pobudzamy organizm, który złogi tłuszczu zamienia w mięśnie. Zatem wszyscy, którzy trenują po to, aby zgubić zbędne kilogramy powinni bacznie obserwować pomiary tętna i dostosować je do podanych wartości.

 

Mierzenie tętna podczas treningu

Poniżej prezentujemy wszystkie sposoby na miarodajne mierzenie tętna podczas treningu:

  • Sensory dotykowe – w orbitrekach zwykle stosuje się specjalne sensory dotykowe, które umieszczone są w uchwytach urządzenia (na ramionach). Sensory mają za zadanie obliczać tętno na podstawie pulsu dłoni osoby ćwiczącej. Aby uzyskać odczyt, należy umieścić obie dłonie na uchwytach orbitreka i poczekać około 30 sekund. Ważne, aby ramion nie chwytać zbyt mocno, gdyż to zaburzy pomiar. Sensory są tym bardziej czułe, czym lepszy jest sprzęt – zatem domowe i tańsze urządzenia zwykle nie pokazują dokładnych pomiarów, a wyniki należy traktować orientacyjnie.
  • Pulsometry na rękę – wygodne i używane nie tylko przez osoby trenujące na orbitrekach, ale także biegaczy, rowerzystów i innych sportowców, którzy ćwiczą wysiłkowo. Chodzi oczywiście o pulsometry, które przybierają kształt poręcznych zegarków na rękę. Działają podobnie, jak w przypadku sensorów dotykowych w orbitrekach, z ta różnicą, że pulsometr jest ciągle przy nadgarstku, zatem nie musimy martwić się, że utracimy pomiar. Takie rozwiązania są wygodne i również polecane podczas treningu na Orbitreku.
  • Klipsy na ucho – to specjalne urządzenie, które pomaga zmierzyć tętno. Wystarczy klips założyć na ucho i podłączyć do orbitreka lub innej stacji sczytującej dane. Problem zaczyna się, gdy trening jest bardzo intensywny – wówczas klipsy mają tendencję do spadania. Ich zaletą jest jednak duża dokładność pomiaru.
  • Pasy napiersiowe – bezprzewodowe pasy napiersiowe to alternatywa dla pulsometrów na rękę. Pas przyczepiamy do ciała, po czym uruchamiamy urządzenie mierzące tętno. Pasy bardzo często dodawane są jako gratisy do orbitreków lub innych urządzeń sportowych. Zaletą pasa jest duża dokładność, wadą natomiast fakt, że pasy przed założeniem należy delikatnie zwilżyć wodą lub specjalnym żelem (ale bez całkowitego zanurzania urządzenia).

 

Mierząc tętno należy pamiętać, że urządzenia podają tylko orientacyjne wartości. Dodatkowo, aby podany wynik był jak najbardziej miarodajny, należy unikać nakładania olejków, kremów lub balsamów na miejsce, w którym będziemy mierzyć tętno (wyjątkiem jest pas napiersiowy, który wymaga delikatnego zwilżenia wodą przed założeniem).

Większość orbitreków posiada funkcję mierzenia tętna za pomocą sensorów dotykowych. Jeżeli jednak chcemy być pewni wyniku, warto go skonfrontować chociażby z pasem napiersiowym czy klipsami na ucho lub pulsometrami – wtedy będziemy mieli pewność, jakie tętno ma nasze serce podczas treningu. A jak wspomnieliśmy, monitorowanie wartości tętna podczas ćwiczeń jest niezmiernie ważne!


Dodaj komentarz